Menu

Lidl ei ole halvin

Helsingin Sanomat vertaili 14.1.2009 lehdessä Lidlin hintoja eri puolilla Eurooppaa. Maito (0,82 €) ja bratwurst (10,53 €) olivat Suomessa kalleimpia, kurkku toiseksi kallein (espanjalainen 2,29) ja appelsiinimehu toiseksi edullisin (0,77 €).

Lidl on menestynyt kauppakorivertailussa ja mielikuva siitä on monella "edullinen kauppa". Edullisempiakin vaihtoehtoja kuitenkin löytyy. Ruokamenot.fi -taulukosta tai sen valmiita kauppalistoja käyttämällä on moni tuote vielä tästä huomattavasti edullisempi,  esimerkiksi appelsiinimehu on K-kauppojen plussatarjouksessa vain 0,50 €/litra. Tämä on mielenkiintoinen havainto varsinkin juuri nyt, kun Tokmanni nosti keskusteluaiheeksi bonuskorttien hyödyttömyyden heti kun yhteistyö Suomen Lähikauppojen, silloisen Tradekan, kanssa päättyi.

Myös kurkut voi käydä poimimassa huomattavasti halvemmalla kuin Lidlin hinnalla: 1,59 €/kg Alepasta. Tarjousvertailuja käyttämällä saa ruokansa siis edullisemmin ja säästää rahaa. Tarjousvertailuissa on mukana myös Lidl, jossa on ajoittain oikein hyviä tarjouksia.

Prisma ja K-Citymarket

Viime vuonna valmistuneen Nielsen ShopperTrends -tutkimuksen (www.acnielsen.fi) mukaan kuluttajat pitivät edullisimpina ostopaikkoina Prismaa (30%), Lidliä (26 %) ja K-Citymarketia (16 %). Mielikuva ei tässäkään vastaa täysin todellisuutta, edullisimmat ostopaikat eri tuotteille löytyvät www.ruokamenot.fi -etusivulta sekä tänään tarjouksessa -taulukosta.

Erikoista on, että myös media on uutisoinut useita ruoan hintaan liittyviä uutisia saman mielikuvan pohjalta. Kuluttajan näkökulmasta edullisin on se, joka tarjoaa hänen tarvitsemansa tuotteet edullisemmin. Aiemmin ei tällaista hintavertailua ole pystyneet tarjoamaan edes ostoskorivertailut. Ostoskoriin eli kauppojen vakiohintoihin perustuvat vertailut palvelevat niitä, jotka eivät perusta ostospäätöksiään ensisijaisesti hintaan eli eivät seuraa aktiivisesti tarjouksia.

Tarjouspeliä

Kuluttajia puhuttaa ja huolettaa ruoan hinnan nousu, siksi myös tarjouksia seurataan mitä todennäköisemmin entistä tarkemmin. Tarjouksen takana piilee kuitenkin myös pelaamista. Prisman tarjousilmoituksissa on yleensä pari-kolme selkeästi päivämäärällä kerrottua tarjousjaksoa, mutta muille tuotteille ei tarjouksen kestoa ilmoiteta lainkaan. Mikäli päivämäärää ei ole kerrottu, tarkoittaa se että tuote on tarjouksessa niin kauan kunnes seuraava tarjousilmoitus julkaistaan. Tarjouksia julkaistaan Prisman mukaan yleensä torstaisin, joskus sunnuntaisin mutta ajoittain myös maanantaisin, eli käytännössä kuluttajan on mahdotonta ennakoida tarjouksen kestoa.

K-Citymarketin hyvistä tarjouksista suuri osa on Plussakortilla saatavia etuja, jotka pääosin löytyvät myös pienemmistä K-ketjun kaupoista. Jotkin tarjouksista ovat olleet samaan hintaan tarjouksessa jo viime vuoden puolella, jolloin ei ihan puhdasverisestä tarjouksesta voida edes puhua.

Ruokamenot.fi on tutkinut ruoan hintaa ja kauppojen tarjouksia jo pitkään ennen palvelun avaamista yleisölle tämän vuoden alussa. Kauppojen tarjousetiikassa on useassa tapauksessa huomauttamista. Tarjouksessa olevia tuotteita ei joskus löydykään kaupasta. Kuluttajan oikeusturva takaa sen, että kuluttajan on saatava vastaava tuote tai korvaus matkakorvauksineen mikäli ilmoituksessa ei ole rajattu tarjouserän määrää. Harva ryhtyy kuitenkaan käymään neuvotteluita korvauksista - ja ehkä juuri siihen kauppiaat luottavatkin.

Muutamassa tapauksessa edullisen tarjouksen tuotteet on sijoitettu kaupassa esimerkiksi ylimmälle hyllylle, lähes mahdottomaksi havaita. Sen sijaan kaupan hyllyköissä on useita suuria tarjouksilta näyttäviä hintakylttejä, vaikka kyseessä onkin tuotteen normaalihinta.

Pakkauskoko on kauppialle tehokas pelinappula tarjouspelissä. Edulliselta vaikuttava tarjous osoittautuu vertailussa jopa kalleimmaksi juuri pakkauskoon vuoksi. On löytynyt myös liikkeitä, jotka ovat asettaneet vierekkäin kaksi eri pakkauskokoa, mutta tarkemmin hintaa vertailemalla voi todeta, että suurempi ns. säästöpakkaus on kilohinnaltaan kalliimpaa kuin pieni paketti. Siksi turvallisinta on verrata tuotteiden yksikköhintoja. Työlästä vertailua helpottaa Ruokamenot.fi tarjousavain, joka kertoo viime aikojen tarjoushaitarin. Sen avulla on helppo päätellä onko tarjous edullinen.

Onneksi hyviä ja edullisia tarjouksiakin riittää. Ruokamenot.fi toivoo kauppiailta ja kaupparyhmiltä reilua peliä meidän kuluttajien kanssa, sillä menetetty maine on vaikea paikata. Me äänestämme nopeasti jaloillamme.

Kommentit  

 
0 #1 poimi sinäJanne Joki 08.12.2010 22:40
kuule K-kaupan mehuja "halvemmalla, oli kai puhe mehuista, eikä suolahaposta/et ikasta. Tule tänne, voin kuule
Ilmoita ylläpidolle
 
Evstekysely END-->